Welk doel heb jij voor 2018?

Een doel of een goed voornemen? Hoe je het ook noemt, je hebt een plan gemaakt voor het nieuwe jaar. Iets wat je heel graag wilt, wat je onlangs hebt bedacht, wat je al jaren van plan was, wat je noodzakelijk vindt of misschien is het een verlangen wat je al lang hebt en wat (nog) niet gelukt is.

Wat wil jij in 2018 bereikt hebben én heb je al duidelijk hoe je dat gaat doen?
Vele mensen maken nog steeds goede voornemens en helaas blijft het regelmatig bij voornemens. Enkele starten vol goede moed en blijken na een korte tijd hun motivatie al te hebben verloren. Anderen starten, met een goede focus en haken toch nog na een tijd af bij tegenslagen of onvoldoende succes. Jammer!!!

  • Hoe zorg je ervoor dat je begint aan je goede voornemen en dat je het ook haalt?
  • Hoe bereik je een doel zonder tussentijds af te haken?
  • Hoe ga jij jezelf dit jaar goed motiveren en je doel ECHT halen?

Maak een plan met haalbare doelen om je einddoel te bereiken!

Wil jij aan de slag om te zorgen dat je de kans van slagen voor je voornemen(s) aanzienlijk vergroot?

Als je jezelf alleen focust op wat je gaat doen om je doel te bereiken dan ga je voorbij aan een heel belangrijk essentieel onderdeel om ook daadwerkelijk je doel te kunnen bereiken.
Wanneer je denken en je gevoel op één lijn komen, is er een grote kans dat je doel gerealiseerd wordt dit jaar. Mensen willen wel graag een doel halen maar vergeten vaak onderweg waarom ze dit doel precies willen halen. Om een succes te maken van je voornemen is het raadzaam je allereerst te focussen op het einddoel en pas daarna op de manier waarop je je doel gaat realiseren.

  • Iemand die niet enthousiast en geïnspireerd is over het doel wat hij heeft gesteld zal op weg zijn motivatie kwijt raken.
  • Iemand die zich het eindresultaat kan inbeelden en invoelen raakt gemotiveerd zich in te zetten om het doel te bereiken.

Hoe doe je dat dan precies?

Om op weg naar je doel gemotiveerd te blijven, is het belangrijk jezelf voor te stellen wat het voor je betekent als je je doel gehaald hebt.
Stel jezelf vragen en doe alsof je je doel al bereikt hebt.

Hoe voel ik me als ik mijn doel heb bereikt?
Wat zie ik mezelf dan doen of waar ben ik dan?
Wat hoor ik als ik mijn doel gehaald heb?

Maak het maar zo gedetailleerd en aantrekkelijk mogelijk voor jezelf. Zorg voor een helder beeld en een positief eindresultaat. YES YOU DID IT! En voel wat het met je doet.

Met een goed gevoel en positieve gedachten over je einddoel, raak je steeds meer gemotiveerd om dit ook daadwerkelijk te gaan bereiken.

Stel jezelf een tijd om je doel te halen.

Als je geen tijdspanne aan je doel zet, zou het niet uitmaken wanneer je je doel bereikt hebt en kan je de weg en tijd makkelijk uit het oog verliezen. Het is belangrijk om een datum te bepalen waarop je je doel bereikt wilt hebben. Wees hierbij wel realistisch!
25 kilo afvallen in 2 weken tijd lijkt niet echt realistisch en gezond, toch?

Schrijf een datum op waarop je je doel bereikt wilt hebben én schrijf je resultaat (in de tegenwoordige tijd) op.
Bijvoorbeeld:

  • Op 1 juli 2018 weeg ik ……kilo.
  • Op 1 juli 2018 heb ik mijn omzet met 2% verhoogt.

Welke actie(‘s) ga je inzetten om je doel te realiseren.

 

Denk na over de weg om je doel te realiseren en wees creatief! Maak het leuk voor jezelf op weg naar je einddoel. Probeer eens uit je comfortzone te komen/denken en zie welke andere mogelijkheden er ook nog zijn.

 

 

  • Maak voor jezelf realistische en haalbare tussenstappen (subdoelen) om je einddoel te bereiken. (Beter in kleinere stappen op weg naar je doel, dan met 7 mijlslaarzen en tussentijds afhaken.)
  • Neem je tijd. (We willen vaak te snel en te veel in een korte tijd waardoor we te veel hooi op onze vork nemen en uiteindelijk onze acties staken.)
  • Doe geen dingen waarvan je bij voorbaat al weet dat je ze niet volhoudt of die je echt niet leuk vindt. (Hiermee bewijs je jezelf misschien wel voor de zoveelste keer “dat je het toch niet kan” en dat is echt niet zo. Soms is een methode of een tijdspanne aanpassen genoeg om weer verder richting je doel te komen)

Focus houden onderweg!

Op onbewust niveau kan je wat tegenstrijdigheden hebben die je focus onderweg vertroebelen. Zorg dat je vooraf en regelmatig onderweg jezelf de volgende vragen blijft stellen zodat je eventueel je (sub)doel kunt bijstellen. Hiermee voorkom je dat je verlies richting je doel minimaal is en je succes steeds dichterbij komt.

  • Wat win je als je dit doel bereikt?
  • Wat win je als je deze bepaalde acties gaat ondernemen?
  • Wat verlies je als je dit doel bereikt?
  • Wat verlies je als je deze bepaalde acties gaat ondernemen?

Vraag steun aan je omgeving!

  • Vertel je omgeving dat je bezig bent je doel te bereiken en dat dit belangrijk voor je is!
  • Vertel mensen die je willen helpen dat je hun hulp, inspiratie, medewerking en motivatie erg waardeert. (Veranderingen zijn vaak minder makkelijk dus je kunt alle steun gebruiken.)
  • Houd mensen die je demotiveren uit de buurt! (Sommige mensen willen je behoeden of willen niet dat jij veranderd. Jij gaat op weg naar een betere toekomst, jij hebt de moed en kracht om dit aan te gaan.

Je doet dit voor jezelf, dus……)

Hoe kan je op een creatieve, voor jou leuke manier, stappen blijven zetten richting je doel?

Ga stap voor stap op weg naar je doel.
Jij kunt dat! Echt!

Wil jij je doel halen en kan je daarbij mijn coaching gebruiken?

Neem gerust contact met mij op voor een gratis intake om te zien of wij de juiste match zijn voor een samenwerking op weg naar je doel.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *